• Strona główna
  • Programy
    • Coastal Monitoring
    • TimeZero
      • Navigator
      • Explorer
      • ECS
      • Plot
      • Moduły dodatkowe
  • Mapy
  • Dla użytkowników
  • Akademia nawigacji
  • Pływam z MaxSea
  • Sklep
  • O nas
  • Kontakt
Strona domowa->Programy->TimeZero
TimeZero 1.9.6 PL
Co nowego w MaxSea?

Wprowadzenie TimeZero było rewolucją w nawigacji elektronicznej. Ostatnio ukazała się wersja 1.9.6 – także polska. Z tej okazji niedawno dla polskich użytkowników została zorganizowana konferencja internetowa, w której wzięło udział prawie sto osób.
Przyjrzyjmy się bliżej nowej wersji programu. Wprowadza ona wiele usprawnień i unowocześnień, przy czym najciekawsze dotyczą wersji Explorer.


Osobisty rejestrator batymetryczny (PBG - Personal Bathymetry Generator)

Nareszcie w TimeZero pojawił się, znany z innych wersji MaxSea, moduł generatora batymetrycznego. Pozwala on na rejestrowanie danych o głębokościach i tworzenie własnej lub uzupełnianie istniejącej mapy przestrzennej dna. Dane o głębokościach są kompensowane względem wysokości pływu, można także definiować filtr głębokości minimalnej i maksymalnej, a przerwa w transmisji, zmiana zakresu echosondy lub utrata zasięgu nie powoduje rysowania „płaskich” powierzchni lub nagłych podwodnych szczytów.


Obszar echosondy
Nowy obszar programu wyświetla w czasie rzeczywistym echogram na podstawie danych z echosondy (zakres przed jachtem i dane historyczne z około 3 minut). Obsługuje echosondy pracujące w trybie HF (wysokie częstotliwości – 200 kHz), LF (niskie częstotliwości – 50 kHz), trybie automatycznym. Obsługuje funkcję automatycznej detekcji ryb. Ekran echosondy jest „geopozycjonowany” – to znaczy, że zaznaczenie punktu na tym obszarze powoduje pojawienie się odnośnika na mapie.


Udoskonalenia dotyczące radaru

Już w poprzedniej wersji było możliwe nakładanie obrazu radarowego na mapę. W bieżącej wersji - jeśli w sieci NavNet jest zainstalowany radar - w programie pojawia się panel pozwalający na sterowanie nim. Z poziomu programu mamy dostęp do ustawień dotyczących strojenia, wzmocnienia sygnału, redukcji szumów i trybów rozciągania echa. Mamy także dostęp w panelach nawigacyjnych do linii elektronicznego namiaru (EBL) oraz zmiennego znacznika zakresów (VRM). Możliwe jest też ustawianie dwóch stref ochronnych pozwalających na śledzenie ech radarowych.


Tryb dwóch monitorów

System pozwala na skonfigurowanie dwóch odrębnych monitorów. Ponieważ każdy może wyświetlać maksymalnie dwa obszary, to mamy do dyspozycji cztery niezależne obszary robocze. Dzięki temu możemy na przykład jednocześnie obserwować żeglugę na mapie wektorowej, wyświetlić profil dna z echosondy, pokazać obraz z radaru i planować trasę kolejnego odcinka rejsu. Oczywiście karta graficzna komputera musi pozwalać na podłączenie dwóch monitorów. Może to być wyświetlacz notebooka i zewnętrzny monitor LCD.


Opisane powyżej funkcje występują w bardziej zaawansowanej wersji Explorer. Pozostałe usprawnienia dotyczą także najbardziej popularnej wśród polskich żeglarzy wersji Navigator.

NMEA2000

TimeZero korzysta z danych przesyłanych przez urządzenia pracujące w systemie NMEA2000!!!
Program jest kompatybilny z adapterem Actisense NGT-1 pozwalającym na połączenie szyny NMEA2000 z portem USB komputera.Za pomocą jednego łącza możemy zebrać i przekazać do programu wszystkie informacje występujące w systemie jachtowym.


Zużycie i poziom paliwa

W nowej wersji mamy możliwość podłączenia informacji z czterech czujników poziomu paliwa w zbiornikach i czterech czujników zużycia paliwa. Ilość paliwa w zbiornikach i ich procentowe wykorzystanie może być wyświetlane w panelach nawigacyjnych. Program wylicza także maksymalny zasięg odległości i czasu żeglugi dla posiadanego paliwa. Jeśli uaktywniliśmy trasę i poziom paliwa nie pozwala na jej przebycie, program wyświetli na tej trasie maksymalny zasięg.



Wykresy pływów i prądów pływowych

Okno wykresu pływowego zostało przeprojektowane. Możliwe jest na przykład przeglądanie wykresu w skali czasu, przeciągając go myszką. Pojawił się nowy wykres prądów pływowych. Wystarczy kliknąć na strzałce prądu, aby mieć możliwość analizowania charakterystyki (kierunek, prędkość) prądu w czasie.
Program uwzględnia dynamicznie wielkość prądu w planowaniu trasy. Do tej pory brał pod uwagę leżącą najbliżej środka odcinka stację pomiaru prądu. W tej chwili możemy dla każdego odcinka trasy wskazać indywidualnie inny punkt pomiarowy. Tabela zawierająca szczegóły trasy podaje nam także informacje o prądach uwzględnionych w kalkulacji trasy.


Serwis ActiveCaptain

System już wcześniej został zintegrowany z ogólnoświatową bazą marin i kotwicowisk ActiveCaptain (). Dane z tej bazy synchronizuje się podobnie jak prognozę pogody automatycznie przez Internet. Znacznie poprawiono prędkość tej synchronizacji. Nowością jest możliwość wprowadzenia i przesłania do serwisu bezpośrednio z programu własnych ocen danego miejsca.


Linie, obszary graniczne, obiekty na mapie

Program pozwala na wprowadzanie na mapie, oprócz znaczników i tras, także tak zwanych obszarów granicznych. Mogą one mieć postać linii, okręgu lub wieloboku. Możemy je zaznaczać dowolnym kolorem i wprowadzać adnotacje na mapie. Obszary graniczne mogą być wykorzystywane do definiowania alarmów – na przykład zbliżania się do zaznaczonego obszaru.
Program pozwala na dowolne pokazywanie lub ukrywanie wszystkich obiektów naniesionych na mapę. Ukrywanie może dotyczyć całej kategorii obiektów, ale także każdy z obiektów indywidualnie może mieć włączony atrybut widoczności. Możliwe jest także filtrowanie wyświetlania obiektów, również według daty utworzenia. Korzystając z tej opcji, możemy wyświetlić na mapie tylko obiekty naniesione podczas ostatniego rejsu.



Tryb 3D

Tryb trójwymiarowy staje się coraz bardziej użyteczny. W poprzednich wersjach użytkownik widząc pozycję jachtu w perspektywie nie był pewien jego rzeczywistego położenia. W tej chwili trasa, pozycja jachtu, wskaźnik COG i HDG są „rzutowane” na dno, więc lokalizacja jachtu jest dużo prostsza. Pod kursorem pokazuje się także coś w rodzaju laski opartej o dno. Bardzo ułatwia to orientację w przestrzeni.


Zarządzanie śladami historycznymi
TimeZero wprowadziło nową technikę stałej rejestracji śladu. W tej chwili używając przełącznika rejestracji Włącz/Wyłącz, możemy podzielić rejestrację śladu na oddzielne elementy. Możliwe jest także wyświetlenie śladu z wybranego przedziału czasu. Program tworzy automatycznie bibliotekę śladów, które można filtrować i sortować. Klikając na danym śladzie w bibliotece, program automatycznie centruje nas na tym śladzie na mapie. Ciekawostką jest to, że program potrafi kolorować ślad na podstawie głębokości, prędkości lub temperatury wody.


Import/eksport danych, flotylla

Do dostępnego wcześniej zestawu formatów danych dodano nowy TZD (Dane TimeZero). Pozwala on na wymianę między programami pełnych danych – także na przykład zdjęć dodanych do obiektów. Format ten zapewnia pełną integralność danych.
Program pozwala na definiowanie własnej flotylli (czasem mówi się o śledzeniu przyjaciół – Buddy Tracking). Są to wybrane obiekty AIS. Będą one wyświetlane na mapie w odmienny sposób. Funkcja bardzo przydatna, zwłaszcza gdy żeglujemy wspólnie ze znajomymi w kilka jachtów lub gdy uczestniczymy w regatach.

Wielkość symboli na mapie

Opcja ta spodoba się zwłaszcza osobom pracującym na komputerach z wyświetlaczem o dużej rozdzielczości. W nowej wersji użytkownik może definiować wielkość symboli na mapie.


Lista alarmów

Nowością jest lista alarmów. Program rejestruje wszystkie komunikaty przekazywane użytkownikowi. To taka nasza „czarna skrzynka”.

Serwer danych

Ta nowość bardzo mi się spodobała. Program pozwala na retransmisję posiadanych danych. Możemy zebrać w programie dane z różnych źródeł (port szeregowy, port USB, sieć) i następnie retransmitować je do sieci. Ja na przykład podczas ostatniego rejsu skonfigurowałem retransmisję do sieci Wi-Fi i odbierałem dane nawigacyjne na iPhone’a w omawianym dwa miesiące temu programie iNavX.

Zakończenie

Pisałem rok temu, że MaxSea od dawna wprowadza nowe standardy w programach nawigacyjnych. Nowa wersja utwierdza mnie w tym przekonaniu. Tak jak wspomniałem wyżej, nowe wydanie programu pojawiło się w języku polskim, i to równocześnie z czternastoma innymi wersjami narodowymi.




Artykuł opublikowany w magazynie Jachting 8/2011


W tej kategorii polecamy także....
Moduł rejestracji danych batymetrycznych (PBG)
Moduł Regatowy (Racing)
Moduły dodatkowe
Oferta MaxSea
Nowa wersja TimeZero 3.0
Koniec ery piratów - TimeZero 1.9.8
Time Zero Navigator
Moduł AIS
Time Zero Explorer
Wymagania sprzętowe
Time Zero ECS
Time Zero Plot
Porównanie funkcji MaxSea TimeZero
Mapy całego świata z zawartością C-Map (Jeppesen) dla TimeZero
TimeZero 1.9.8
Moduł obsługi radaru NavNet3D
Moduł echosondy NavNet3D
Time Zero Coastal Monitoring
Nowa wersja TimeZero 2.0
Moduł optymalizacji (Routing)
Już w sprzedaży TimeZero po polsku
Nowości
Procedura diagnostyczna
Nowa wersja TimeZero 3.0
Jak utworzyć subskrybcję RSS dla nowych map?
Procedura przeniesienia licencji programu na inny komputer
Praktyczne warsztaty nawigacji elektronicznej na Zatoce Gdańskiej
Time Zero Coastal Monitoring

Słowa kluczowe
PBG menu navigation S-57 Navionics oprogramowanie nawigacja morska mapy morskie słownik TimeZero rastrowe wektorowe nawigacja expo prognoza pogody warszawa MaxSea Waypoint targi trasa Navigator elektroniczna Coastal Monitoring MaxSea upgrade

Reklama

© Unicorn Poznań Sp. z o.o. 2010